søndag 9. mars 2014

Den perfekte bolle oppskrift :)

Endelig fant jeg en oppskrift på gjærbakst som jeg fikk til.. Mine boller har alltid blitt tunge og raskt tørre.. Men med denne oppskrifta ble det saftige og luftige boller :p jeg kopierte den fra en facebook side en gang så jeg vet ikke helt hvor den kommer fra... 


Saftige boller :

250 gr melis
300 gr smør (jeg bruker melange)
1 liter h melk

Kokes opp og avkjøl til fingervarm. 

50 gr gjær 
1 ts kardemomme 
1,5 kg hvetemel ca 

Bland det tørre og elt det inn i melkeblandingen. (Dersom du bruker fersk gjær skal den røres ut i den fingervarme væska, jeg føler resultatet blir bedre med fersk gjær) 

Eltes godt, helst i kjøkkenmaskin. La deigen heve til dobbel str. Trill ut boller og la de etterheve ca 30 min. 

Stekes midt i ovnen på 250 grader i 7-10 min. 

                           Nyt :p 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar